بینش جدیدی در مورد دوز انسولین مورد نیاز برای افراد بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1

7 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1، در هنگام تلاش برای رسیدن به مقدار هموگلوبین A1c هدف(برابر با 7 درصد یا کمتر)، دوز انسولین پایه ی (TBD) بالاتری نسبت به آنچه واقعاً نیاز دارند، تزریق می‌کنند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که آنها ممکن است از کاهش TBD تا 30 درصد از دوز کلی روزانه تزریق انسولین خود(TDD) منتفع شوند، همچنین دوز کلی روزانه‌ی تزریق انسولین یا TDD تحت تاثیر تغییرات وزن بدن می‌باشد.

بر این اساس، تنظیم ظریف انسولین مورد نیاز می‌تواند به بهبود میزان هموگلوبین A1cو کاهش خطرات عوارض دیابت مانند بیماری چشمی و کلیوی کمک کند.

محققان ژاپنی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Gunma، این مطالعه را با حضور 92 فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 1 که برای رسیدن به HbA1c برابر با 7.5درصد یا کمتر تلاش می‌کردند، انجام دادند. محققان هنگام مقایسه‌ی دوز انسولین افراد شرکت کننده برای دستیابی به هدف HbA1c برابر با7.5درصد با افرادی که بیماری آنها به خوبی کنترل شده بود، متوجه تفاوتهایی در دوز انسولین این دو گروه شدند. به طور خاص، نسبت TBDبه TDD در افرادیکه بیماری آنها بخوبی کنترل شده بود، بسیار پایین‌تر از افراد شرکت کننده بود، بطوریکه مقدار TBDگروه تحت کنترل، در حدود 30 درصد میزان TDD آنها بود.

این مشاهدات سازگار با گزارشات مطالعه‌ ای مشابه در سال 2011 است، که نشان می‌داد نیازهای TBD باید بر اساس هر بیمار تجدید نظر شده و کاهش یابد.

 دومین نتیجه‌ی مهم مطالعه‌ی اخیر این بود که TDDو تا حد زیادی کنترل بهینه ی قندخون تحت تأثیر شدید تغییرات در وزن بدن هستند.

اگرچه این مطالعه از نظر اندازه، کوچک بود اما نتایج آن نشان می‌دهد که کنترل بهتر قند خون ممکن است تا حدودی به یافتن کسر صحیح نسبت به TBDبه TDDمتکی باشد که نیاز به کاهش TBDبرای برخی از افراد را گوشزد می کند.

این یافته‌ها از مطالب دوره ی آموزشی DAFNE[1] حمایت می‌کند که بیان می‌دارد بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از مقادیر بیش از حدی انسولین پایه استفاده می‌کنند. در این دوره ی آموزشی توصیه می‌شود که برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1، تزریق 24 یونیت TBD در روز مفید خواهد بود. توجه داشته باشید نیازهای هر فرد برای تزریق انسولین باید بطور مجزا محاسبه و تعیین شود.

 اگر شما در مورد دوز صحیح انسولین پایه‌ی خود شک دارید، بهتر است با پزشک خود یا تیم مراقبین بهداشتی دیابت خود قبل از هر تغییری مشورت کنید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/study-provides-new-insight-into-insulin-dosing-for-adults-with-type-1-diabetes-92312051.html



[1]دوره ی آموزشی DAFNE مخففDose Adjustment For Normal Eating  یا تنظیم دوز انسولین برای خوردن عادی، راهی برای مدیریت دیابت نوع 1 در بزرگسالان است کهمهارت های لازم برای برآورد کربوهیدراتها در هر وعده غذایی و تزریق دوز مناسب انسولین به بیماران آموزش می دهد.